Cotxe diesel
La història del motor dièsel començà el 1892, quan l'enginyer alemany Rudolf Diesel va patentar un disseny innovador que feia servir l'alta compressió de l'aire per encendre el combustible. A diferència dels motors de gasolina que funcionen amb espurnes de bugia, el motor dièsel es basa en la ignició per compressió, cosa que el fa més eficient en termes de consum de combustible.
El motor dièsel es va popularitzar ràpidament a causa de la seva eficiència i durabilitat. A mesura que avançava el segle XX, els motors dièsel van trobar el lloc en una àmplia gamma d'aplicacions, des de vehicles de transport terrestre fins a vaixells, locomotores i generadors d'energia. La seva capacitat per generar grans quantitats de torque a baixes revolucions els va convertir en lelecció preferida per a aplicacions que requereixen força i durabilitat, com el transport de càrrega pesada.
La manera com funciona un motor dièsel és relativament simple però efectiva. En primer lloc, l'aire es comprimeix dins d'un cilindre a una relació molt més gran que en un motor de benzina. Aquesta alta compressió provoca un augment significatiu a la temperatura de l'aire. Després, s'injecta combustible dièsel atomitzat a la cambra de combustió a través d'un injector. L'aire comprimit i calent encén el combustible en entrar-hi en contacte, cosa que provoca una explosió controlada. Aquesta explosió empeny el pistó cap avall i converteix l'energia química del combustible en energia mecànica. El pistó, alhora, acciona el cigonyal i genera moviment.
La seva major eficiència energètica en comparació amb els motors de gasolina ha contribuït a reduir el consum de combustible i les emissions de diòxid de carboni, cosa que ajuda a mitigar el canvi climàtic i la dependència dels combustibles fòssils. A més, el motor dièsel ha permès avenços en el transport de càrrega, impulsant el comerç i l'economia global en proporcionar una manera eficient de moure grans volums de mercaderies a llargues distàncies.



Comentarios
Publicar un comentario